20 april 2020, Amsterdam – Er hebben maar liefst 2,4 miljoen Nederlanders meegedaan aan de derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees (9 t/m 15 maart 2020). Dit is 14% van de Nederlandse bevolking en een significante toename ten opzichte van vorig jaar, toen deed 11% van de Nederlanders mee aan de Week Zonder Vlees . Deze brede deelname is ook opgemerkt in de supermarkten, waar 200,4% meer vleesvervangers werden verkocht ten opzichte van een gemiddelde week.

Campagne met impact
De jaarlijks terugkerende Week Zonder Vlees is in Nederland een bekend begrip. Dat is terug te zien in de cijfers. Maar liefst 46% van de Nederlanders geeft aan de Week Zonder Vlees campagne te hebben gezien. Bovendien heeft 14% van de Nederlanders daadwerkelijk meegedaan aan de Week Zonder Vlees.

Er hebben dit jaar niet alleen meer Nederlanders meegedaan aan de Nationale Week Zonder Vlees dan vorig jaar, ze nemen hun deelname ook serieuzer. Dit jaar hebben deelnemers aan de Week Zonder Vlees gemiddeld 4,7 dagen geen vlees gegeten, terwijl het gemiddelde vorig jaar op 3,9 dagen lag. Samen bespaarden zij een equivalent van 207 savanneolifanten aan dierenvlees (1.240.800 kg), een equivalent van 18.185 dagen non-stop douchen (209.484.714 liter water) en 3.056 rondjes om de aarde aan CO2-uitstoot.

Verkoop in supermarkten
Ook de Nederlandse supermarkten hebben de impact van de Week Zonder Vlees gemerkt. Cijfers van onderzoeksbureau IRi tonen aan dat de hoeveelheid vleesvervangers verkocht tijdens de week met 200,4% gestegen is ten opzichte van een gemiddelde week. Tijdens de Week Zonder Vlees 2019 was de hoeveelheid vleesvervangers met 180,3% gestegen ten opzichte van gemiddelde week. De Week Zonder Vlees maakt zo een steeds groter verschil.

Lange termijn impact
Het doel van de Nationale Week Zonder Vlees is om mensen te laten zien hoe lekker en gemakkelijk het kan zijn om vegetarisch te eten. Door het een week te proberen, ontdek je nieuwe recepten en vegetarische producten, waardoor het gemakkelijker wordt om structureel minder vlees te eten. Dat doel wordt behaald. Maar liefst driekwart (74%) van de Nederlanders die meededen aan de Nationale Week Zonder Vlees heeft de intentie om ook na de week minder vlees te blijven eten. Zo is het verschil dat deze deelnemers op de lange termijn samen maken enorm groot!

Over Nationale Week Zonder Vlees
De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond plaats in maart 2018 en sindsdien is het een jaarlijks terugkerend initiatief. Van 9 t/m 15 maart 2020 vond de derde editie plaats. De campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog De Hippe Vegetariër en het kookboek de Vegabijbel. Inmiddels rolt Isabel de campagne uit samen met een team vanuit haar bedrijf Green Food Lab. Nationale Week Zonder Vlees is een stichting en kent een officiële ANBI-status. Het doel van de campagne is Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn. Kijk voor meer informatie over de campagne en de stichting op weekzondervlees.nl.

Meer informatie, beeldmateriaal of interviewaanvragen?
Neem contact op met Green Food Lab: Jody Vermeij via jody@greenfoodlab.nl en 0624446962.

1 Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Blauw Research, in opdracht van Stichting Nationale Week Zonder Vlees. Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking (N=1.025, 18 jaar en ouder) tussen 16 en 20 maart 2020.

2 Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRi.