Voornaam: Marieke (doet samen met haar gezin mee aan de Nationale Week Zonder Vlees)

Leeftijd: 53 jaar

Vleespatroon (hoeveel dagen per week eet je vlees): 5 à 6 dagen in de week

Wat is je grootste uitdaging deze week: Als moeder van drie thuiswonende jongvolwassenen, die graag een stukje vlees lusten, vond ik het een uitdaging om samen met mijn man deel te nemen aan de NWZV. Sinds enige tijd eten we al minimaal één dag in de week vis en één dag proberen we vegetarisch, maar nu gaan we dus voor een hele week zonder vlees. Mijn drie zoons vinden het maar zo, zo en denken dat ze het echt gaan missen. We gaan het zien; als je het niet probeert, dan weet je het ook niet.

Hoe heb je je voorbereid op deze week: Als voorbereiding hebben we een weekmenu gemaakt met de daarbij horende boodschappenlijst.

Maandag 11-03-2019:
De restanten van de vleeswaren opgemaakt (weggooien was me té gek) en gezorgd dat de boodschappen in huis zijn.  Ook een stukje Italiaanse kaas en brandnetelkaas gehaald voor de afwisseling. Vanavond op het menu kaasfondue, met stokbrood en groenten om te dippen. Smaakte prima!

Dinsdag 12-03-2019:
Vandaag een gast aan tafel, gezellig! Op het menu staat een goedgevulde groentenomelet met gebakken aardappeltjes en een groene salade. Als extraatje een portobello gevuld met tomaat en mozzarella en even onder de grill gehad. Heerlijk! Onze jongste was ’s middags bij de snackbar terecht gekomen. Ojee! Maar gekozen voor een kaassoufflé. Goed bezig zoon! Onze gast heeft met smaak gegeten en we hebben nog recepten uitgewisseld. Ook leuk!

Woensdag 13-03-2019:
Dag drie alweer, het gaat best heel goed en is prima vol te houden. Vandaag op het menu een paddestoelen-risotto en een tomatensalade met granaatappelpitjes uit het kookboek van Yotam Ottolenghi. Beide gerechten zijn een blijvertje!

Donderdag 14-03-2019:
Op dag vier eet één van de jongens een tosti ham-kaas buiten de deur. Oeps, even niet aan gedacht. Als avondmaaltijd hebben we spaghetti met vegetarisch gehakt. Onze zoon heeft gekookt en vindt het gehakt er op voorhand al niet lekker uitzien. De saus is echter heerlijk en uiteindelijk vragen we ons af of je wel verschil proeft met rundergehakt. Er zit nog een restant in de vriezer. Dus we hebben nog een keer wat!

Vrijdag 15-03-2019:
’s Middags buiten de deur geluncht. Een panini met tomaat, pesto en mozzarella gegeten zonder salami. ’s Avonds eten we weer buiten de deur. Mijn man kan de verleiding niet weerstaan en kiest voor vlees. Ik kan het prima doen met de vegetarische fajitas. Thuis eten de jongens mosterdsoep met brood.

Zaterdag 16-03-2019:
’s Middags een salade gegeten en later op de dag op het voetbalveld heel erg genoten van een frietje speciaal. Thuis het restant van de mosterdsoep opgemaakt. We zijn al een eind gekomen en ik ben best trots op ons. Eigenlijk is het best prima te doen om te minderen. We zijn bij een biologische boer in de buurt langs geweest en hebben daar biologisch vlees gehaald voor in de vriezer. Het is van goede kwaliteit en de dieren hebben een fraai leven.

Zondag 17-03-2019:
De laatste dag van de challenge. Mijn man neemt een prakje stamppot mee naar zijn werk en wij delen met z’n drieën een pizza quattro formaggio, met een lekkere salade en een gebakken eitje. De eindconclusie van ons allemaal was dat het best goed te doen was. Als we het vaker doen, moeten we misschien nog iets meer naar vervangers zoeken in de vorm van bonen. Noten is wat lastiger vanwege allergie. In de toekomst gaan we minder vlees eten en als we wel vlees eten kiezen we bewust en genieten we er extra van.

 

 

 

Pin It on Pinterest