21 januari 2020, Amsterdam – Vandaag zijn officieel alle 63 partners van de Nationale Week Zonder Vlees bekend gemaakt, waaronder de grote supermarkten, IKEA, KFC, Triodos Bank en Accor. De derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees vindt plaats van 9 t/m 15 maart.

63 partners steunen campagne
Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne, is zeer tevreden met het aantal partners: “Het merendeel van de partners van vorig jaar heeft zich dit jaar opnieuw aangemeld. Dat laat zien dat deze campagne echt impact heeft gehad en opnieuw breed wordt gesteund. Daarnaast hebben we een aantal nieuwe partners, zoals Accor, IKEA en KFC. Het wordt daardoor steeds makkelijker om altijd en overal voor een vegetarische optie te kiezen. Die vegetarische opties in het dagelijkse voedselaanbod zijn essentieel!”

Een breed maatschappelijk draagvlak
Veel partners van de Nationale Week Zonder Vlees zijn food producenten met vegetarische producten en productinnovaties. Naast Chef Thor, Garden Gourmet, Mora, GoodBite, Kips, Quorn, SoFine Foods, Unox, Vegafit en Vivera, doen dit jaar nieuwkomers Beyond Meat, Bumi Organics en Gold&Green mee. Ook peulvruchtenmerken Bonduelle en HAK zijn van de partij, net als groente-, kruiden-, en maaltijdmerken Aviko, Bolletje, De Smaakspecialist, Fairtrade Original, Gran Food, The Greenery, Henri, Iglo, Knorr, Maggi, Patak’s, Purple Pride, Santa Maria, Smeding, TerraSana, Verstegen Spices & Sauces, en Vezet. Partners HelloFresh en Ekomenu maken het deelnemers makkelijk met vegetarische maaltijdboxen. Daarnaast doen dit jaar maar liefst acht grote supermarkten mee, door de Nationale Week Zonder Vlees in hun winkels en met acties zichtbaar te maken. Zo hebben Albert Heijn, Aldi, COOP, Deen, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus zich dit jaar opnieuw aan de campagne verbonden, net als groothandels Bidfood en Sligro.

Naast de vele food bedrijven en retailers, betrok de Nationale Week Zonder Vlees dit jaar ook een aantal bijzondere partijen. Zo heeft Accor, bekend van merken ibis, Novotel en Mercure, zich dit jaar als eerste hotelketen aangemeld als partner van de Week Zonder Vlees. Tefal en Philips laten met hun keukenapparatuur zien hoe gemakkelijk het is om vegetarisch te koken, net als FoodUp! Brabant, die laat zien dat een echte Brabantse borrelplank ook heel goed vegetarisch kan zijn. Daarnaast verzorgt partner Shell op deli2go en deli by Shell locaties langs de snelweg vegetarische lunch, en laten KFC, Domino’s en Subway zien dat je ook gemakkelijk een snelle vegetarische oplossing buiten de deur kunt vinden.

63 partners steunen de Nationale Week Zonder Vlees 2020
De derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees wordt mede mogelijk gemaakt door: Accor, Albert Heijn, Aldi Nederland, Aviko, Shell, Becel, Beyond Meat, Bidfood, Bolletje, Bonduelle, Bonduelle Foodservice, Bumi Organics, Chef Thor, COOP, de Bijenkorf, De Smaakspecialist, Deen, Domino’s, Ekomenu, Ekoplaza, Fairtrade Original, FoodUp! Brabant, Garden Gourmet, Gold&Green, GoodBite, Gran Food, The Greenery,

HAK, HelloFresh, Henri, Iglo, IKEA Group, Jumbo, KFC, Kips, Kipster, Knorr, Lidl Nederland, Maggi, Mora, OERei, Patak’s, Philips, Plus, Purple Pride, Quorn, Rude Health, Santa Maria, Sligro, Smeding, Sodexo, SoFine Foods, SoFine for Chefs, Subway, Tefal, TerraSana, Triodos Bank, Unilever Food Solutions, Unox, Vegafit, Verstegen Spices & Sauces, Vezet en Vivera.

Voor meer informatie over de Nationale Week Zonder Vlees, de doelstelling en activiteiten van de campagne, kijk op weekzondervlees.nl.


Over Nationale Week Zonder Vlees
De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond plaats in maart 2018 en sindsdien is het een jaarlijks terugkerend initiatief. Van 9 t/m 15 maart 2020 vindt de derde editie plaats. De campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog De Hippe Vegetariër en het kookboek de Vegabijbel. Inmiddels rolt Isabel de campagne uit samen met een team vanuit haar bedrijf Green Food Lab. Nationale Week Zonder Vlees is een stichting en kent een officiële ANBI-status. Het doel van de campagne is Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn. Kijk voor meer informatie over de campagne en de stichting op weekzondervlees.nl.

Meer informatie, beeldmateriaal of interviewaanvragen?
Neem contact op met Green Food Lab: Jody Vermeij via jody@greenfoodlab.nl en 0624446962.