Voornaam: Angela

Leeftijd: 30 jaar

Vleespatroon (hoeveel dagen per week eet je vlees): Als ik zowel de lunch als het avondeten meereken, dan denk ik dat ik toch gauw iedere dag wel vlees eet.

Wat is je grootste uitdaging deze week: Om zowel voor de lunch als het avondeten geen vlees te eten.

Hoe heb je je voorbereid op deze week: Ik heb veel over het onderwerp gelezen, inspirerende Instagram accounts gevolgd en nagedacht over wat ik kon gaan eten.

Beschrijving week:

Maandag 11-03-2019: 
Op zich viel deze eerste dag mij mee. Ik heb een meisje in de klas die katholiek is en nu aan het vasten is, daar heb ik een gesprekje mee gehad. Doordat ik werk met kinderen uit veel verschillende culturen en met veel verschillende geloven, vind ik alles wat hiermee te maken heeft erg interessant. Mijn middageten ging alleen even mis. Ik had namelijk vis niet meegerekend als ”vlees” en had twee plakjes zalm op mijn bietenwrap. Als avondeten at ik courgetti met champignons, peterselie, crème fraîche en vegetarische wokreepjes in plaats van ham- of kipreepjes. Aan de smaak moest ik wel even wennen.

Dinsdag 12-03-2019:
Als lunch at ik mijn restjes van het avondeten gisteren. Dit smaakte me nu overigens beter dan gisteren, met wat snoeptomaatjes en paprika. Later op de middag nam ik soja yoghurt met frambozen en muesli. Mijn avondeten bestond uit gewokte champignons, rode paprika en bootjes met een vegetarisch biefstukje, erg smakelijk! Voor mijn gevoel moet ik even wennen aan het anders koken, maar ik mag graag experimenteren.

Woensdag 13-03-2019:
Als lunch had ik overnight oats met appel en kaneel. Dit eet ik wel vaker, maar had ik eigenlijk al een hele poos niet gegeten dus het smaakte me erg goed. Mijn avondeten bestond uit salade met sla, tomaat, mozzarella en avocado. Daarnaast at ik aardappel wedges en een kaasburger. Ik moest even snel zijn gisteren in de supermarkt, dus vandaar deze keuze. Qua voedingswaarden is de burger niet de beste, maar wel erg lekker!

Donderdag 14-03-2019:
Ik begin te wennen aan het geen vlees eten. Vanmiddag at ik avocado met een gekookt ei en chili kruiden, daarnaast at ik ook komkommer, snoeptomaat en wat oude kaas. Vanavond heb ik een pizza gemaakt van een wortelwrap met daarop tomatenpuree, vegetarische shoarma en champignons, paprika, mozzarella en geraspte, jong belegen kaas. Het was heerlijk!

Vrijdag 15-03-2019:
Ik had gisteren soep gemaakt, maar dit was geen succes. Helaas heb ik de soep dus weggespoeld Gelukkig had ik nog snoeptomaatjes, komkommer, ei en een kaasje mee voor vanmiddag en at ik samen met twee vastende kinderen 2 vegan pannenkoeken tijdens onze pannenkoeken middag. En oké ik geef toe: de paprika-champignonburger die ik voor het avondeten op het menu had staan, rook niet lekker, maar smaakte wederom heerlijk!! En toch mis ik het echte vlees/vis ook wel een beetje, al at ik het niet zo vaak. Gelukkig ben ik gek op salade dus naast de burger at ik weer lekker wedges met een salade erbij met sla, avocado, tomaat, mozzarella, basilicum, olijfolie en kruiden.

Zaterdag 16-03-2019:
Jeeejjj weekend, dus uitgebreid koken! Als lunch at ik weer de wortelwrap, maar dit keer besmeerd met verse pesto, belegd met geitenkaas, zongedroogde tomaten en pijnboompitten. Even kort tussen de grill en genieten maar! ‘s Middags at ik sojayoghurt met whey protein, frambozen en en m’n favoriete muesli blackberry granola. ‘s Avonds heb ik pasta (penne) gemaakt met Vega spekjes, pompoenblokjes, tomaat, knoflook en salie. Eroverheen geraspte kaas en klaar!

Zondag 17-03-2019:
Vanmiddag had ik een heerlijk eigen gemaakt Italiaans kaasbroodje met Cottage cheese, snoeptomaatjes en komkommer. Vanavond heb ik zelf knoflooksaus gemaakt, nou dat was te ruiken! Erg lekker wel! Daarbij at ik een #caprese van tomaat, mozzarella, basilicum en eigen gemaakte pesto. Met natuurlijk vega shoarma van met champignon en rode paprika en een pitabroodje. Voor morgen heb ik een broodje gebakken in m’n broodbakmachine en de vega tonijnsalade gemaakt.

Conclusie
Dat was de Week Zonder Vlees alweer! Het was erg interessant om me toch weer te verdiepen in een andere manier van eten/voeding, voedingsstoffen, voedingswaarden en vitamines. Ik dacht dat ik voor mijn gevoel al niet veel vlees had, maar ook het eten tussen de middag telt natuurlijk mee. Halverwege de week, was ik er wel even klaar mee, maar ik heb doorgezet en kennis gemaakt met heerlijke recepten. Ik heb ook nog veel ideeën opgedaan die ik later ga uitproberen. De producten van Vivera heb ik groots ingeslagen, maar ik wil ook zelf vleesvervangers gaan maken ter zijnde tijd. In het begin van de week heb ik de Vegabijbel van Isabel Boerdam al aangeschaft. Ook heb ik veel gehad aan @wateetjedanwel. Zij heeft een top website en Instagram voor inspiratie. Ik zal zeker minder vlees gaan eten, maar vis blijft op mijn menu staan. Op mijn Instagram: @angela__1988 heb ik elke dag mijn foto’s en ervaringen gedeeld. Vanaf nu zal ik zeker 2/3 dagen proberen geen vlees te eten en ga ik door het leven als flexitariër!

Pin It on Pinterest