Voornaam: Claudia

Leeftijd: 29

Vleespatroon (hoeveel dagen per week eet je vlees): 6-7 dagen

Wat is je grootste uitdaging deze week: Hoewel we af en toe weleens een vegetarische maaltijd eten, vind ik het wel een uitdaging en een beetje spannend. Ik let veel op mijn voeding en of ik wel voldoende eiwitten binnen krijg per dag. Hierdoor eet ik regelmatig een pakje kipfilet of rookvlees met ei als tussendoortje. Ook bevat ons avondeten vrijwel altijd kip, rundvlees of vis. Want vegetarisch is voor mij ook zonder vis, dus dat wil ik deze week ook skippen. Ik ben heel benieuwd hoe onze “standaard” gerechten smaken zonder vlees. Manlief is het er trouwens niet echt mee eens dat we deze week ’s avonds vegetarisch eten, maar aangezien ik meestal kook eet ook hij deze week ’s avonds vegetarisch.

Hoe heb je je voorbereid op deze week: Verschillende soorten vleesvervangers gekocht en wat extra peulvruchten in de voorraadkast.

Beschrijving week:

Maandag 11-03-2019: 
Vandaag ging prima, ik had me goed voorbereid. Mijn ontbijt en lunch bestaan eigenlijk altijd uit een Herbalife voedingsshake en die zijn sowieso vegetarisch. Het diner bestond uit zilvervliesrijst met Thaise wokgroenten, kikkererwten, 2 spiegeleieren en ketjap. Qua calorieën zat het te hoog, achteraf was 1 eitje waarschijnlijk ook wel genoeg geweest. Uit gewoonte doe ik hier altijd kip doorheen in plaats van de kikkererwten of het ei, maar ik moet zeggen dat ik het niet heb gemist vandaag!

Dinsdag 12-03-2019:
Als lunch vandaag geen shake, maar een omeletje met het restje Thaise groente van gisteren. Als diner had ik ratatouille gemaakt met couscous en een vega-kaassnitzel. Om manlief te vriend te houden heb ik voor hem vandaag een kipschnitzel gebakken. Ook vandaag ging het prima en had ik geen moeite om vegetarisch te eten.

Woensdag 13-03-2019:
Het diner bestond vanavond uit Mexicaanse wokgroente met pittige tofureepjes en rijst. Dit smaakte erg lekker. Manlief at later en dacht achteraf dat hij gewoon kip had gegeten. Ik had uiteraard niet van tevoren gezegd dat dit niet zo was. ’s Middags had ik wel even een lastig momentje toen ik langs een winkel liep waar kip werd gegrild. Die geur liet me watertanden, al had ik er normaal gesproken waarschijnlijk ook gewoon langs gelopen. Verder gaat het eigenlijk verrassend goed en ik mis het vlees tot nu toe totaal niet.

Donderdag 14-03-2019:
’s Middags tussendoor 2 crackers genomen met vegan filet americain van Kips en een gekookt ei. Die filet is echt lekker! Je hebt helemaal niet door dat je geen vlees eet! Ik heb gelijk mijn zwangere vriendinnen getipt. Vanavond op het menu: vega-kipstukjes met wokgroente, oestersaus en rijst. Ook dit smaakte weer erg lekker, al vind ik wel dat je de structuur van de vega-kip niet kan vergelijken met echte kip. Het komt zeker in de buurt, maar je proeft wel degelijk dat het anders is. Waarschijnlijk went het wel als je het vaker eet.

Vrijdag 15-03-2019:
De lunch bestond uit een boterham met vega-filet americain. Dit had ik echt tijdens mijn zwangerschap moeten weten! Ik heb filet zo erg gemist! Een zwangere vriendin is na mijn tip van gisteren ook gelijk de vega-filet gaan kopen. Het avondeten was volkoren penne met verse groente en een zak bologneseschotel van HAK. Zo heb je wel de bolognese-smaak, maar op basis van linzen en zonder vlees. Uiteraard met wat geraspte 30+ kaas!

Zaterdag 16-03-2019:
Voor de lunch had ik vegetarische leverworst gekocht, maar die is na 1 hapje in de vuilnisbak verdwenen. Ik vond hem écht niet lekker! Gelukkig had ik genoeg andere vega keuzes voor op het brood. Het avondeten bestond uit vega-balletjes met gewokte groente, woksaus en rijst. Manlief vond de balletjes niet lekker en is wel klaar met het vegetarisch eten. Vanavond komen er vrienden borrelen. Ik merkte bij het boodschappen wel doen dat ik het wat lastiger vond om te bedenken wat ik dan moest kopen. Maar het is goed gekomen en het was gezellig!

Zondag 17-03-2019:
Vanavond stond de champignon bourgignion stoofschotel van Peter Lute, uit het week zonder vlees magazine, op het menu. Wauw! Wat was dat lekker zeg! Deze ga ik zeker vaker klaarmaken. Je hebt gelijk je 250 gram groente binnen en het smaakt alsof je stoofvlees eet. Zeker een aanrader! Ook vandaag heeft het me eigenlijk geen moeite gekost om vegetarisch te eten.

Conclusie
Het viel me eigenlijk alles mee! Ik heb eigenlijk geen vlees gemist, al scheelt het waarschijnlijk wel dat ik meestal alleen bij het diner vlees eet en maar soms op brood. Ik ga geen vegetariër worden, want ik vind vlees ook gewoon erg lekker. Maar, ik denk wel dat het me bewuster heeft gemaakt dat ik niet per se elke dag vlees hoef te eten. Bij Hollandse pot vind ik vlees wel horen, maar dat eten we sowieso al niet wekelijks. Zeker bij pasta of in wokschotels kunnen we best wat vaker kiezen voor peulvruchten of vleesvervangers. Volgend jaar doe ik zeker weer mee met de Nationale Week zonder Vlees en ik zit er serieus over te denken om een vaste vega-dag per week in te stellen.

Pin It on Pinterest