Voornaam: Emily

Leeftijd: 19

Vleespatroon (hoeveel dagen per week eet je vlees): 2

Wat is je grootste uitdaging deze week: Geen vlees eten in het weekend. Ik ben student en Ik heb zo’n vier maanden geleden besloten om toch op kamers te gaan. Vegetarisch zijn door de week gaat mij gemakkelijk af. Je bespaart er immers liters water mee, voorkomt dierenleed, het is gezonder en zelfs goedkoper (komt dat even goed uit). Maar dan, vrijdagavond, bij ons beter bekend als “frietdag”. De geur van frikandellen komt mij al tegemoet als ik de deur van mijn ouderlijk huis binnen stap. Nu heb ik de bami schijf ontdekt en ik ben er dol op, dus vrijdag kom ik vaak wel door. Maar, mijn moeders lasagne of haar beroemde quiche is lastig te weerstaan, dus in het weekend wordt er vaak gegeten wat de pot schaft. Deze week ga ik voor “Een Week Zonder Vlees”!

Hoe heb je je voorbereid op deze week: Typ “eenvoudige vegetarische gerechten” in op Google en je krijgt zoveel leuke en lekkere gerechten (althans dat hoop ik) te zien, dat je zou willen dat de week langer duurt dan zeven dagen. Dit geeft mij motivatie om na deze week het eten van geen vlees voort te zetten. Ook toen ik zondag door de folders bladerde, viel het mij op dat alle supermarkten acties hebben met vleesvervangers. Zo zag ik bijvoorbeeld dat er groentefrikandellen op de markt zijn, een leuke afwisseling voor de bami schijven.

Beschrijving week: 

Maandag 11-03-2019:
Hier gaan we dan, dag 1! Ik voelde me toch wel schuldig, nadat ik mezelf gisteren helemaal volgepropt had Chinees, waarbij ik veel vlees en vis heb gegeten. Dus ik ben blij om er vandaag tegenaan te gaan. Vleeswaren op brood, daar ben ik al lang mee gestopt, is ook helemaal niet nodig met zoveel alternatieven. Op het menu vandaag stond: roerbak mie, met verse groenten van de markt en de overgebleven vegetarische Foe Yong Hai van gisteren. Heerlijk!

Dinsdag 12-03-2019:
Vandaag was het restjesdag. Het resultaat: penne met de overgebleven tomatensaus (van de pizza’s van vorige week), restje créme fraiche, soya rulsel, prei, taugé, eetlepel rode pesto en een tomaatje voor de saus. Dan lekker wat jong belegen kaas erover en klaar! Echt comfortfood, dat had ik ook wel nodig na zo’n stormachtige dag. Toch was ik wel teleurgesteld toen mijn vriend, die ook mee zou doen, voor de lunch een broodje krabsalade bestelde, want ja ook krab is een dier!

Woensdag 13-03-2019:
12:00, een klasgenoot loopt de kantine binnen met acht pizza’s…. Iedereen aan tafel zat te smullen van de pizza’s en daar zat ik dan met mijn bruine boterhammen: Lowpoint. Maar wel veel gezonder! Al zijn er tegenwoordig verschillende vegetarische pizza’s te bestellen, voor als ik het echt niet laten kan. Gelukkig werd dit s’ avonds gecompenseerd met de vegetarische nasi met satésaus. Ik heb de kip weggelaten, maar je kunt hier natuurlijk ook een vleesvanger aan toevoegen.

Donderdag 14-03-2019:
Een vriend van me staat nu veggie wraps te maken met vegetarische shoarma, spinazie, quacamole, paprika’s, komkommer en een yoghurt saus om worteltjes in te dippen als bijgerecht. Na het bijhouden van wat ik eet via een app, kwam ik er namelijk achter dat ik van veel nutriënten, waaronder calcium en ijzer, te weinig binnen krijg. En volgens hem zouden deze wraps al die nutriënten bevatten. Ik ben benieuwd of ze ook lekker smaken, want zeg nou zelf, dat is niet geheel onbelangrijk!

Vrijdag 15-03-2019:
Het is vrijdag, frietdag, dus dook ik vanmiddag even de supermarkt in voor een vegetarische snack. Het was moeilijk om me te concentreren, want de bakkersafdeling rook naar frikandellenbroodjes. Toch heb ik het weerstaan en een rol van filodeeg, gevuld met fetakaas en spinazie, gekocht. Even tien minuutjes in de oven en klaar. De wraps van gisteren smaakten bovendien ook goed, alleen de guacamole (dit blijkt niet mijn ding te zijn) heb ik vervangen door knoflooksaus.

Zaterdag 16-03-2019:
Op het programma vandaag stond een personeelsuitje inclusief een life cooking lunchbuffet om “u” tegen te zeggen. Koks stonden groenten te wokken, met zalm of kip, er stonden schalen vol met salades, borden met kroketten, worstenbroodjes en luxe snijwaren. ‘Maar wat moet ik nu eten?’, was mijn eerste reactie. Nadat ik goed had gekeken vond ik toch vegetarische opties. Zo was er bijvoorbeeld eiersalade, kaas, verschillende salades (waaronder een heerlijke zoete aardappelsalade), kwark en gebakjes.

Zondag 17-03-2019:
Alweer de laatste dag! Mijn moeder maakte lasagne.. Na een gesprek over de consequenties van het eten van vlees, besloot ze om de hoeveelheid gehakt te halveren. Het is een stap in de goede richting, maar nog niet waar ik wil zijn. Morgen is het weer maandag, de start van een nieuwe week, let’s try again!

Conclusie
Scrollend door Instagram kwam ik de post tegen: ‘Een week zonder vlees, doe jij mee?’ Het idee om vlees volledig uit mijn maaltijden te bannen, spookte al weken door mijn hoofd en deze post motiveerde mij om de uitdaging aan te gaan. De week vloog voorbij. In het begin van de week vond ik het lastig om aan te zien hoe klasgenoten zaten te genieten van hun lunch met vlees. Gelukkig werd dit gedurende de week steeds gemakkelijker en de positieve reacties van deelnemers op de social media posts van de Nationale Week Zonder Vlees, zorgde voor dat extra beetje doorzettingsvermogen. Ik heb deze week geleerd, dat het belangrijk is om de nutriënten die vlees bevat binnen te krijgen via andere producten, om tekorten te voorkomen. Ook zullen de rollen van filodeeg gevuld met feta kaas en spinazie in de toekomst vaker door mij gekocht worden. Door de Nationale Week Zonder Vlees zal ik in de toekomst minder vlees eten, het heeft mij inspiratie gegeven voor vegetarische gerechten en laten inzien, dat vlees een luxeproduct is.

Pin It on Pinterest