Voornaam: Lotte

Leeftijd: 20 jaar

Vleespatroon (hoeveel dagen per week eet je vlees?): +/- 3 keer per week

Wat is je grootste uitdaging deze week: Vegetarisch eten wanneer andere mensen voor me koken en het laten liggen van vlees met een 35% korting sticker. Hierbij denk ik namelijk vaak: “Zonde als het weggegooid wordt, dan kan ik het beter opeten!” en daarnaast is het natuurlijk ook extra goedkoop.

Hoe heb je je voorbereid op deze week?
Bij de Albert Heijn zijn deze week A-merken vleesvervangers in de bonus. Vorige week waren de AH basis vegetarische producten in de aanbieding, dus ik heb beide alvast ingeslagen.

Ik beantwoord per dag de volgende vragen:
Hoe ging het?
Wat heb ik gekookt?
Waar had ik moeite mee?

Beschrijving week: 

Maandag 11-03-2019
Ontbijten doe ik altijd zonder vlees, dus dat was geen probleem. Als lunch had ik maïswafels met pindakaas en brood met veganistische filet americain van Kips (erg lekker trouwens!). Avondeten deed ik samen met mijn vriend, die graag een eiwitrijke maaltijd wilde. Toen ik zei dat ik deze week vegetarisch at, zijn we de vleesvervanger met de meeste eiwitten gaan zoeken: het rul gehakt van De Vegetarische Slager kwam goed uit de bus. Wat groente, pasta, cashews en tomaat-basilicumsaus erbij en voilà!

Dinsdag 12-03-2019
Als lunch had ik zin in een saucijzenbroodje, maar gelukkig wist ik dat de Albert Heijn een vega versie heeft. Ik proefde geen verschil met een “normaal” saucijzenbroodje, dus neem ik me voor om vanaf nu altijd de vega variant te kopen. Voor het avondeten maakte ik een snelle pasta met wat restjes groente en cashewnoten van de dag ervoor. Ik vond de pasta wel een beetje ”kaal” zonder vlees of vleesvervanger, maar het smaakte nog steeds. Later op de avond nam ik nog een bak kwark met fruit. Zo zat dag 2 er ook alweer op!

Woensdag 13-03-2019
De woensdag was heel makkelijk: ik wilde voor lunch wat gebakken aardappeltjes opmaken en at als avondeten hetzelfde als de dag ervoor. Door gisteren een dubbele portie te koken was het vandaag dus een makkie:-)

Donderdag 14-03-2019
Donderdagavond kookte mijn vriend. Hij had een veganistische bonenmix in huis gehaald. Daar hebben we nog wat extra groenten doorheen gegooid en dat smaakte smaakte goed! Tijdens de lunch at ik crackers met zoete aardappelpuree. Ik miste vlees totaal niet!

Vrijdag 15-03-2019
Vandaag bleef ik spontaan bij mensen eten, die spaghetti bolognese hadden gemaakt. Omdat ik niet onaardig wilde zijn (normaal eet ik namelijk wel vlees en ik was vergeten aan te geven deze week vega te eten), heb ik de pasta wel opgegeten. Ik voelde me daarna wel schuldig omdat ik me niet aan de Week Zonder Vlees heb gehouden. Daarom ga ik na deze week in ieder geval een paar dagen langer door met vegetarisch eten.

Zaterdag 16-03-2019
Ook vandaag kookte ik weer niet zelf. Als gevolg daarvan at ik toch wat kip. In het vervolg ga ik duidelijk aangeven wanneer ik geen vlees eet. Ik blijf dat echter wel lastig vinden als andere mensen voor me koken. Bij de lunch heb ik wel ham op mijn broodje afgeslagen, want met ei, pesto en geitenkaas smaakte de lunch ook heerlijk!

Zondag 17-03-2019
Als late lunch haalde ik vegetarische pasta op het station bij Julia’s. Een erg dure pasta als je kijkt naar de weinige ingrediënten die erin zaten. Bovendien zat er weinig smaak aan de pasta. In de avond probeerde ik de algen-quinoa burgers van Albert Heijn – ze roken vies, maar smaakten verrassend lekker! Ik ga de komende dagen nog even door met vegetarisch eten, want ik heb nog Knakwortel en heerlijke Vegafit nuggets in de koelkast liggen. En ik heb natuurlijk een paar dagen goed te maken…

Conclusie
Als ik voor mezelf kook, is dat vaak vegetarisch. Ik ben van plan om dat vanwege het milieu-aspect vol te houden en dat gaat sowieso lukken. Ook wil ik als ik uit eten ga vaker een vega gerecht kiezen. De grootste uitdaging voor mij blijft het eten bij andere mensen thuis en hen te vragen of ze iets anders voor mij willen koken. Hierdoor vond ik de Week Zonder Vlees toch lastiger dan gedacht. Als ik écht fulltime vegetariër word, ga ik dat duidelijker uiten zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.

Pin It on Pinterest