Voornaam: Marjan (en haar man en vier zonen)

Leeftijd: 52 jaar

Vleespatroon (hoeveel dagen per week eet je vlees): Wij eten gemiddeld 4x per week vlees, 1 of 2 keer vis of vega.

Wat is je grootste uitdaging deze week: Mijn grootste uitdaging voor deze week is om ervoor te zorgen dat mijn man en vooral onze 4 opgroeiende zonen (van 13, 13, 17 en 20) hun aanvankelijke mopperhouding laten varen en deze week gewoon lekker en voedzaam eten. Zonder vlees bij de maaltijd moet ik er toch voor zorgen dat ze voldoende energie en eiwitten binnenkrijgen en geen hongergevoel krijgen.

Hoe heb je je voorbereid op deze week: Ik heb me voorbereid met het magazine van de Week zonder Vlees. Daarnaast heb ik  verschillende foodblogs bekeken die ik al volgde. Zij speelden met hun recepten ook in op deze week. Daarmee heb ik een soort van menuplanning voor deze week gemaakt.

Beschrijving week:
Eigenlijk waren we het weekend voorafgaand aan de Week Zonder Vlees al begonnen. Met op zaterdag: tortilla’s gevuld met vega-kipstukjes, mais, paprika, kidneybonen en geraspte kaas uit de oven. Dat het geen kip was, onthulde ik na het eten pas! Eerste missie geslaagd! Op zondag aten we vegetarische lasagne met Thaise bechamelsaus, een recept van Beaufood. Een heerlijke variatie op lasagne. Geen vlees gemist!

Maandag 11-03-2019: 
Mijn ontbijt bestaat meestal uit yoghurt of kwark met fruit en granola (homemade en suikervrij). De kinderen ontbijten meestal met brood met zoet beleg of kaas, niet met vleeswaren. Ik heb geluncht met een havermoutbroodje met geitenkaas, rucola en tomaatjes. Daarnaast at ik een mosterd-groentensoep (over van het weekend). S’avonds aten we de kokosrijst met zoete aardappel en broccoli uit het WvZ magazine 2019. Lekker recept. Goede start van de week, geen klachten van de familie!

Dinsdag 12-03-2019:
Ik lunchte met een dikke plak mediterraan notenbrood uit het WvZ magazine van vorig jaar, een aanrader, met vers gemaakte avocado-komkommerspread. Vandaag aten we pasta met vegagehakt met tomatensaus vol met verse groenten: ui, prei, paprika, courgette en wortel. De jongens wilden graag een vleesvervanger uitproberen en ze vonden deze maaltijd prima te eten.

Woensdag 13-03-2019:
Ik lunchte buiten de deur met Italiaanse tomatensoep en een focaccia met kaas, tomaat en rucola. ’s Avonds aten we de Indiase curry met paneer, een recept uit het WvZ magazine. Paneer had ik niet eerder gebruikt, maar is voor mij de ontdekking van de week! En ook dit recept viel uitstekend in de smaak. Oudste twee zoons werken vaak door de week in de avond en eten dan op het werk. Als ze thuis aten, was het vegetarisch, buiten de deur hebben ze daar niet voor gekozen, het zij zo.

Donderdag 14-03-2019:
Ik ging s’avonds uit eten en genoot van een vegetarische maaltijd. Op het menu? Gekruide rijst met een soort groentenloempia, daarnaast nog een groene salade. Een gezellige maaltijd met vriendinnen. Voor mijn gezin had ik een groentenquiche gemaakt met o.a. zoete aardappel, spinazie, bloemkool en ei, kaas, room en kruiden. Er was nog maar een klein stukje over, dus het had de heren gesmaakt.

Vrijdag 15-03-2019:
Vandaag was het NLdoet en ging ik met een groep mensen klussen bij een verzorgingshuis. Daar kregen we een lunch van vegetarische spinaziesoep en brood met kaas! In de avond aten we courgetti met tomaatjes, bloemkoolroosjes, kastanjechampignons en wat geraspte kaas. Daarbij een kaasburger (van Vivera). De kaasburger heeft een knapperig korstje en smaakvolle kaasvulling: “Dat is een blijvertje, mam.”

Zaterdag 16-03-2019:
Ik maakte vandaag lekkere, gekruide pastinaaksoep en die aten we als late lunch met een broodje. Vandaag had ik de kinderen een ‘vegetarische snackdag’ beloofd: we testten dus de vegetarische kroketten en kipcorn van Mora/Vegetarische Slager met frietjes. Daarbij een salade caprese en koolsla met appel en druiven. Na het voetballen ging dat er prima in!

Zondag 17-03-2019:
Ontbijt met een eitje, broodje en verse jus d’orange. Later op de middag nog een kopje pastinaaksoep. We sluiten de week af met Indiase paneer butter chicken style (zonder chicken). Een kruidige saus met tomaat, zoete aardappel, wortel, paksoi en koriander met stukjes gebakken paneer. Heerlijk in combinatie met een naanbroodje!

Conclusie
Ik kijk met plezier terug op deze week. Ik heb ook wel mijn best gedaan om er een smakelijke week van te maken, afwisselend te koken, lekkere recepten uit te zoeken en rekening te houden met de wensen van mijn gezin. Er was zoveel aandacht voor de Week zonder Vlees dat ik enorm veel lekkere vega-recepten heb verzameld. Het viel me dus reuze mee om geen vlees te eten en mijn man en jongste kinderen hebben het ook nauwelijks gemist. De oudste twee hebben wel wat gesmokkeld, maar best goed meegedaan. Ik heb echt een aantal producten ontdekt die ik niet eerder in de keuken had gebruikt en deze ga ik zeker vaker toepassen. Vegetariërs worden we niet, maar zeker meer flexitariër vanaf nu! Deze Week zonder Vlees heeft ons absoluut meer bewust gemaakt van de impact van vlees eten op de wereld om ons heen.

 

 

Pin It on Pinterest