Voornaam: Marlieke

Leeftijd: 32 jaar

Vleespatroon (hoeveel dagen per week eet je vlees): Dit wisselt per week. Sinds enkele weken probeerde ik al minimaal 1x per week vegetarisch te eten en 1x per week een vis gerecht te eten. Ook tijdens lunch met vriendinnetjes of “thee met taart” met mijn zusje koos ik steeds vaker een vegan optie of minimaal een biologische optie. 

Wat is je grootste uitdaging deze week: Dat mijn vriend sinds precies deze week weer thuis eet ’s avonds. Dat is natuurlijk veel gezelliger eten, maar wij zijn samen gestart met personal body plan sinds 3 weken. De uitdaging is dus toch de “groene lijntjes” te behalen in het body plan (eiwitten, kcal, koolhydraten, vetten en vezels) en dit te doen met vleesvervangers of goede alternatieven voor vlees.
Woensdag wordt voor mij de grootste uitdaging, dan komt de bourgondische schoonfamilie namelijk eten. 

Hoe heb je je voorbereid op deze week: Deze week wat minder goed voorbereid, aangezien de protein muscle meat net besteld was, ik probeer dit in andere weken zeer gedoseerd te eten. Ik haal ook bewust groenteburgers in huis en deze week voor het eerst een blok tofu gekocht en de koelkast volgepropt met groenten.

Beschrijving week:

Maandag 11-03-2019:
Ontbijt en lunch is geen enkel probleem. Kwark met lading blauwe bessen, meloen en een schepje eiwitpoeder. Als lunch mijn geliefde Efteling broodtrommel vol met peen, bleekselderij, tomaatjes en paprika. ’s Avonds heb ik een grote salade gemaakt met spinazie, een krop sla, gekookt eiwit, paprika, kaas, broccolirijst en rode bieten. Om aan mijn calorieën te komen heb ik als toetje nog 28 gram magnum ijs op en 20 gram paaseieren.

Dinsdag 12-03-2019:
Mijn ontbijt en lunch zijn zoals gebruikelijk. Lekker makkelijk en snel te maken tijdens het werk. Ideaal!! Als snack voor het sporten een vegan protein bar van body&fit. ’s Avonds voor het eerst zelf tofu gemaakt. De tofu moet goed gedroogd worden en vervolgens gebakken worden als een burger idee. De tofu heb ik in een groente-paprika broodje van de AH (aanradertje) gedaan met cottage cheese, sla, paprika, snoeptomaatjes en gekookt eiwit. On the side nog wat snijbonen.

Woensdag 13-03-2019:
Ik heb ontbeten met kwark en deze keer heb ik kiwi, zwarte bessen en een shot van personalprotein erdoorheen gedaan met de smaak cookies. Yummm! Lunch weer mijn groente overschot gegeten. ’s Avonds kwam dus de uitdaging; mijn schoonfamilie kwam namelijk eten! Mijn vriend maakte quinoa met avocado, tomaatjes, paprika, ui en daar komt ‘ie: garnalen. Ik heb de garnalen zelf vervangen door een gekookt ei, snijbonen en wortelen. Als toetje heb ik een eiwitreep op van XXL nutrition.

Donderdag 14-03-2019:
Ik ben de dag gestart met kwark; vaste prik. De groentes voor de lunch blijven er ook zeker in. Snacken deed ik vandaag met een nieuwe eiwitreep, ik wil toch aan die spierballen blijven denken. ’s Avonds heb ik de leftovers van de dag ervoor op. Quinoa is een nieuwe hit voor ons. Samen met gemarineerde tofu, cherry tomaten en rode bieten erg lekker!

Vrijdag 15-03-2019:
Het is bijna saai. Vandaag rustdag met mijn training. Dus at ik kwark met extra eiwitpoeder, groentes en nog meer groentes. Als snack at ik een banaan. ’s Avonds op het menu: pompoen met quinoa, wortel, sla en rode biet. Keurig alle groene lijntjes gehaald binnen mijn coachingsprogramma.

Zaterdag 16-03-2019:
Voor het sporten heb ik kwark met extra eiwitten op. Vervolgens een weekendlunch: volkoren pistolet met cottage cheese en tomaatjes en daarnaast wasa quinoa en teff crackers met avocado en gekookt eiwit. Bleekselderij en snoeptomaatjes on the side. ’s Avonds heeft mijn vriend een poké bowl gemaakt met rijst, komkommer, lente ui, sesamzaad, zeewier en wortelen. Om aan mijn waardes te komen heb ik als toetje een cracker met een gekookt ei op.

Zondag 17-03-2019:
Voor de training weer een flinke bak kwark en extra koffie met amandeldrink op. Door de kwark heb ik wat meloen en bessen op. Voor de lunch heb ik crackers gegeten met cottage cheese en mango, cottage cheese met paprika en een lading snoeptomaatjes. ’s Avonds een quesadilla met mozzarella, ananas, paprika en tomaat. Daarbij at ik een salade met banaan, tomaat, komkommer en een eitje.

Conclusie
Misschien niet altijd 100% Vegan, maar zeker een poging tot vleesloos eten. Geen burger, kipfilet en zelfs geen vis op deze week. Het vleesloze blijft er voor mij zeker in, in flexibele vorm. Is dit wat ze flexitariër noemen? Als er Vegan opties zijn ga ik hier zeker voor, dit geldt ook voor de vega optie, maar zo nu en dan een burger ga ik nu nog meer waarderen. Wel van biologisch vlees dan! Het viel mij absoluut mee. Ik heb zelf niet heel gevarieerd gegeten, maar er zijn zo onwijs veel alternatieven in de supermarkt te vinden. Voorheen at ik al groente burgers en hier ben ik echt fan van geworden. Ook tofu is een keeper en we zijn tevens fan van de quesadilla! De Nationale Week Zonder Vlees is zeker een duwtje in de juiste richting geweest. Wij waren sinds kort al bezig met bewuster consumeren en vlees vervangen. Dit ga ik door zetten en ik verwacht zomaar dat mijn vriend ook mee zal doen!

Pin It on Pinterest