Dagboek Melanie, 23 jaar – Nationale week zonder vlees

Voornaam: Melanie
Leeftijd: 23 jaar
Hoeveel dagen per week eet je vlees? +- 3 dagen per week
Wat is je grootste uitdaging deze week?
Niet vergeten dat ik mee doe aan de Week Zonder Vlees en onbewust iets van vlees eten.
Hoe heb je je voorbereid op deze week?
Helaas had ik voorafgaand aan deze week een buikgriep, ik mocht daardoor niet vet eten waaronder o.a. geen vleeswaren. Mijn hele systeem was daardoor al vlees en vezel vrij voordat de week begon.

Ik beantwoord per dag de volgende vragen:
hoe ging het?
Wat heb ik gekookt?
Waar had ik moeite mee?

Maandag 05-03-2018
Het was even wennen, ik had onbewust al een plakje kipfilet op mijn cracker gelegd. Gelukkig zag ik het net op tijd en heb ik hem weggegooid. Ontbijt: 2 volkoren beschuitjes met jam*, lunch: 2 geroosterde, bruine boterhammen met pindakaas en 1 volkoren beschuitje met jam, avondeten: detox smoothie (spinazie, groene appel, avocado, munt en komkommer, tussendoor: 2 Maria biscuit, 1 melba toast met jam en 1 Melba toast met kaas. (De jam is zelfgemaakte chia zaad jam van Rens Kroes.)

Dinsdag 06-03-2018
Vandaag ben ik al wat meer gewend, ik word mij er ook meer bewust van hoeveel vlees ik eigenlijk eet. Ontbijt: overnight oats, noten mix, rozijnen, Algarve siroop, lunch: 2 volkoren beschuit met kaas, 1/2 avocado, Kaiser broodje, avondeten: mie gekookt in groentebouillon, mozzarella, tomaat, veldsla, tussendoor: 2 Maria biscuit.

Woensdag 07-03-2018
Vandaag merk ik wel dat ik trek krijg in een sappig stuk vlees, waarschijnlijk omdat mijn lichaam erg verzwakt is door de al 2 weken durende buikgriep. Ontbijt: 2 geroosterde, witte boterhammen met jong belegen kaas en 1 ei, lunch: 2 pitabroodjes met jam* en jong belegen kaas in het tosti ijzer, 1 schaaltje veldsla, avondeten: tosti van 2 bruine boterhammen, rode pesto, jong belegen kaas en tomaat, tussendoor: witlof salade (groene appel, witlof, rozijnen, veldsla, cottage cheese) en een volkoren beschuitje met jam.

Donderdag 08-03-2018
De trek naar vlees heeft plaatsgemaakt voor trek in zoetigheid. Ontbijt: 2 wentelteefjes met bruine basterdsuiker, lunch: 1 geroosterde, bruine boterham met pindakaas, 1 geroosterde, bruine boterham met humus, 1 volkoren cracker met appelstroop en oude kaas, avondeten: wokmix met o.a. broccoli, rode paprika en ui met rijst gekookt in groente bouillon, tussendoor: banaan, 6 paaseitjes (wit).

Vrijdag 09-03-2018
Vandaag merk ik dat mijn inspiratie opraakt. Ik ben moe van een hele week werken en heb geen zin meer om veel na te denken over mijn eetgewoontes. Ontbijt: 2 wentelteefjes met bruine basterd suiker, lunch: 1 geroosterde, bruine boterham met pindakaas, 1 geroosterde, bruine boterham met appelstroop en oude kaas, 1 geroosterde, bruine boterham met pure hagelslag, avondeten: gevulde aubergine met quinoa en pijnboompitjes, tussendoor: 4 paaseitjes en een zakje Nibbit chips.

Zaterdag 10-03-2018
Lekker uitslapen heeft geholpen, ik voel me een stuk frisser en heb zin om te bakken! Ontbijt: 1 smeltbroodje met pindakaas en hagelslag, 1 smeltbroodje met oude kaas, lunch: 4 bananen pannenkoekjes met bosbessen en Algarve siroop. Avondeten: (volkoren) pasta met groene pesto, pijnboompitten en Parmezaanse kaas, tussendoor: magere, perzik yoghurt met zelfgemaakte granola en een appel.

Zondag 11-03-2018
De laatste dag alweer, eigenlijk was dit echt een makkie! Ontbijt: 1 volkoren cracker met pindakaas en 1 volkoren cracker met appelstroop en oude kaas, lunch: 2 dikke plakken zelfgemaakt bananen brood met jam*, avondeten: 2 pitabroodjes met veldsla, tomaat, Falafel en veel knoflooksaus, tussendoor: 1 banaan, 2 Kaiser broodjes, 1 handje rozijnen.

Pin It on Pinterest