Voornaam: Nadine

Leeftijd: 32

Vleespatroon: Gemiddeld 4-5 dagen.

Wat is je grootste uitdaging deze week
: Gevarieerd blijven eten, en vegetarische gerechten maken zonder vleesvervangers (zoals vegetarische kipstuckjes of gehackt). Ik ben niet zo’n fan van die vervangers en heb, vooral bij degene die uit soja bestaan, dubbele gevoelens erover. Maar gelukkig zijn er genoeg andere dingen om uit te kiezen.

Hoe heb je je voorbereid op deze week: Alvast gezocht naar recepten voor de hele week en een plan gemaakt. Ik heb vooral gezocht naar gerechten die niet heel veel moeite kosten en die variëren met ingrediënten, zodat ik niet veel van hetzelfde eet. Door de vele recepten die langsgekomen zijn, heb ik er wel veel zin in!

Beschrijving week

Maandag 08-03-2021
Het is de eerste dag en ik ben met frisse moed begonnen. Vleeswaren at ik sowieso al zeer weinig, dus met ontbijt en lunch zal ik deze week geen moeite hebben. ’s Avonds heb ik couscous gegeten, met kikkererwten (goede vleesvervanger trouwens), perzik, cashewnoten en rozijnen. Couscous gaat goed samen met kip, maar dat heb ik totaal niet gemist, heerlijk!

Dinsdag 09-03-2021
Vandaag stond de vegetarische curry op het menu. Mijn vriend kwam bij mij eten (vandaar een curry, een van zijn favoriete gerechten en daarom misschien een goedmakertje omdat er geen vlees bij zat) en hij vond het ook lekker. De ingrediënten waren pompoen en bloemkool, gestoofd in Griekse yoghurt, met garam masala en naanbrood erbij. Ik had wel het idee dat er iets miste, dus ik ga na deze week dit recept zeker nog een keer maken en dan kijken wat erbij kan.

Woensdag 10-03-2021
Als ik wraps eet, is het meestal met gehakt, dus ik wilde het een keer op een vegetarische wijze proberen. Er zat lekker veel groenten in, namelijk zwarte bonen, bloemkool (wilde eigenlijk bimi gebruiken, maar had nog bloemkool over van gisteren) en zoete aardappelen. Heb aioli gebruikt om op de wraps te smeren, om het een beetje pit te geven. Vandaag weer lopen smullen.

Donderdag 11-03-2021
Ik had ontzettend veel zin in spaghetti, dus ik heb het plan aangepast en een heerlijk gerecht gemaakt met spaghetti, verse spinazie, bimi, crème fraîche, geraspte kaas en walnoten. Ook nu weer het vlees totaal niet gemist en wel genoten van het eten. Zo fijn om te merken dat er helemaal geen vlees (of vleesvervanger) nodig is om te kunnen genieten.

Vrijdag 12-03-2021
Op vrijdag heb ik bij mijn ouders gegeten, die vaker vegetarisch eten dan ik, en ook meedoen met de Week Zonder Vlees. Het was een gerecht met rode kool met appel, gekookte aardappelen en een kinowaburger (niet verkeerd gespeld, zo heette het volgens de verpakking; er zat quinoa in). Een goed voorbeeld van een oer-Nederlands gerecht, met een vegetarische twist. De burger viel een beetje tegen, het was op zich wel smakelijk maar ik zou het niet nog een keer kiezen.

Zaterdag 13-03-2021
Vandaag dan eindelijk hét gerecht waar ik me al de hele week op heb verheugd: de quiche. Ook nu heeft mijn vriend meegegeten, hij deed gezellig mee met die vegetarische bedoeling (voor het weekend in elk geval). Het was een quiche met verse spinazie. Bijzonder goed gelukt en erg smakelijk!

Zondag 14-03-2021
De laatste dag van de Week Zonder Vlees. Toch gekozen voor een simpel maar lekker gerecht: Chinese tomatensoep met een stokbroodje met kruidenboter erbij. De soep hebben we wel zelf gemaakt, en zonder vlees natuurlijk. Een goede afsluiter van deze week.

Conclusie
Deze week heb ik erg genoten van de vegetarische keuken. Eigenlijk nog meer dan tijdens de vorige edities van de Week Zonder Vlees. Er waren maar weinig dingen waar ik moeite mee heb gehad. Het viel me ontzettend mee, qua koken (ben toch niet zo’n keukenprinses) en qua keuzes in recepten, maar ook het gemis van vlees, wat er eigenlijk niet was. Ik heb geleerd dat je ook zonder vleesvervangers lekker vegetarisch kan eten. De spaghetti en de quiche waren toch wel een favoriet. Deze twee gerechten ga ik zeker nog een keer maken. Ook de couscous beviel me uitstekend, een product wat ik eigenlijk wel vaker kan eten. Door deze week heb ik me voorgenomen elke week bewust een à twee dagen geen vlees te eten. Ik heb gemerkt dat ik ook zonder vlees het gevoel kan krijgen dat ik voldoende heb gegeten, ik heb me zelfs soms beter gevoeld in de avonden (niet zo’n volle buik). Ook het effect wat geen vlees eten heeft op het milieu en dierenwelzijn speelt hierbij een rol. Deze week heeft me daar weer bewust van gemaakt. Bedankt!