Dagboek Sharon, 25 jaar – Nationale week zonder vlees

Voornaam: Sharon
Leeftijd: 25 jaar
Hoeveel dagen per week eet je vlees? Gemiddeld 5 dagen per week
Wat is je grootste uitdaging deze week?
Veel variatie in mijn voeding met weinig tijd om maaltijden voor te bereiden of te koken.
Hoe heb je je voorbereid op deze week?
Eigenlijk niet heel goed. Ik kwam de Week Zonder Vlees op het laatste moment tegen op social media en besloot mee te doen. Ik heb in het verleden wel al zo’n 1,5 jaar vegetarisch gegeten, dus ik was al bekend met producten en recepten. Wel heb ik zondag al snel even een pasta gemaakt voor maandag en dinsdag, zodat ik die tijdens mijn werk kon eten.

Ik beantwoord per dag de volgende vragen:
hoe ging het?
Wat heb ik gekookt?
Waar had ik moeite mee?

Maandag 05-03-2018
Ontbijt: havermout met Orangefit vanille, notenmix, cacao, rozijnen en banaan. Post-workout: 2 pompoenpannenkoeken en Orangefit Diet shake. Lunch: Omelet met halve zak roerbakgroenten, champignons en 2 volkoren boterhammen. Diner: volkoren pasta met plantaardige kipstukjes, saus en roerbakgroenten. Tussendoor: Halve zak wortels in de auto. Moeilijk: Geen moeite, was voorbereid met eten.

Dinsdag 06-03-2018
Ontbijt: Zelfde als maandag. Tussendoor: 1 Orangefit dadelballetje. Lunch: 2 volkoren wraps met linzen, hummus, geitenkaas en rauwkost. Post-workout: Skyr naturel met een banaan.. Diner: zelfde als maandag. Tussendoor: 2 banaan-ei pannenkoekjes. Moeilijk: Voldoende eiwitten binnen te krijgen vandaag(kan niet goed tegen peulvruchten). Met name koolhydraten

Woensdag 07-03-2018
Ontbijt: Havermout met Orangefit vanille, cacao, peer en notenmix. Post-workout: Skyr naturel met banaan. Lunch: Volkoren broodje met hummus, gekookt ei en rauwkost. Snack: magere warme chocomel. Diner: zoete aardappel met salade met geitenkaas en linzen en vegaburger. Moeilijk: Verhouding koolhydraten en eiwitten zonder veel peulvruchten (kan niet goed tegen) en tofu (niet lekker).

Donderdag 08-03-2018
Ontbijt: zelfde als woensdag. Snack: Soep van prei, groentebouillon en ui en knoflook. Lunch: Groente risotto met pompoen-tijmburger (lekker!) Snack: Eat Natural dark chocolate reep. Diner: Poké bowl met tofu, zeewier, sojabonen en rauwkost. Snack: Magere warme chocomel. Moeilijk: Krijg vaak eten aangeboden, hier zit bijna altijd wel vlees in. Soms moeilijk om af te slaan.

Vrijdag 09-03-2018
Ontbijt: zelfde als wo en do. Lunch: volkoren wrap met wokgroente, vegetarisch gehakt en hummus. Snack: Eat natural dark chocolate reep en een paprika. Diner (pre-workout): 3 pannenkoeken met skyr naturel en banaan. Post-workout: Battle oats reep. Moeilijk: niet goed geprept en daardoor te weinig gegeten op een actieve dag. Teveel gebruik gemaakt van repen, liever hele voeding.

Zaterdag 10-03-2018
Ontbijt: zelfde als vr. Post-workout: Orangefit reep. Lunch: zilvervliesrijst met wokstukjes, wokgroente en teriyaki saus. Snack: magere kwark met banaan en 85% chocolade. Diner: Thaise soep met groente en ei. Stokbrood met heksenkaas en zeezoutboter en vegetarische vissticks. Snack: 2 stukjes chocolade en 2 witte wijn. Moeilijk: Vind veel vleesvervangers niet lekker, daardoor minder variatie.

Zondag 11-03-2018
Ontbijt: zelfde als rest van de week. Post-workout: Battle oats reep. Lunch: Thaise soep met groente en ei. Tosti met kaas en mosterd. Snack: appel. Diner: ovenfriet met pompoen-tijmburger en rauwkost. Snack: 2 volkoren beschuiten met kaas, magere kwark. Moeilijk: Geen moeilijkheden vandaag.

Evaluatie: Ik vond het leuk om de challenge aan te gaan en een week geen vlees en vis te eten. Ik was voornamelijk benieuwd hoe het me zou bevallen, omdat ik een tijd vegetarisch gegeten heb en na anderhalf jaar weer wat vlees ben gaan eten.

Dit kwam bij mij met name omdat ik peulvruchten niet zo goed verdraag en ik veel vleesvervangers liever niet eet vanwege de smaak en vele toevoegingen. Ook zuivel kan ik maar een kleine hoeveelheid van verdragen, dus het was voor mij best puzzelen voldoende eiwitten voor mijn sportieve doelen binnen te krijgen. De variatie werd voor mij steeds kleiner, waardoor ik er een beetje klaar mee was.
Deze week heeft me wel weer bewust gemaakt dat ik best wel weer wat mag minderen met vlees en vis en dat er ook lekkere en redelijk gezonde vleesvervangers zijn. Ik blijf bij mijn keuze om als flexitariër door het leven te gaan en zoveel mogelijk te variëren met plantaardig, vegetarisch, vlees en vis.

Pin It on Pinterest