Voornaam: Yoni

Leeftijd: 29

Vleespatroon: 2 á 3 keer per week

Wat is je grootste uitdaging deze week: Niet alleen zónder vlees eten, maar juist ook op zoek gaan naar de juiste vervanging.. het liefst door plantaardige alternatieven!

Hoe heb je je voorbereid op deze week: Ik ben me gaan verdiepen (online/boeken) in feiten en fabels voor vegetariërs. Ik eet weinig vlees, maar ook amper zuivel (ga ik niet zo goed op) en ben erg benieuwd hoe ik voldoende voedingstoffen binnen krijg.  Maar eerst heb ik mezelf de vraag gesteld: wat mis ik eigenlijk? Ik heb bloed laten prikken en zit laag in mijn ijzerwaarden. Daar ligt de focus deze week: hoe krik ik mijn ijzerwaarden op, op een plantaardige manier?

Beschrijving week

Maandag 09-03-2020
Op de zondag vóór deze week heb ik al een plannetje gemaakt voor de eerste 3 dagen. Dit plus boodschappen doen, kostte me een uurtje. Vandaag at ik amandelyoghurt als ontbijt, met cashewnoten (ijzer!), blauwe bessen en havermout. Als lunch hapte ik een salade met quinoa, veldsla, granaatappelpitjes en feta weg.. Jaloerse collega’s gegarandeerd! Tussendoor wat tomaatjes en in de avond maakte ik een wokgerecht met (lekker makkelijk- gesneden) groenten, kipstuckjes en noodles.

Dinsdag 10-03-2020
Goeiemorgen op dag 2! In één van mijn bronnen stond dat je de ijzeropname bevordert, als je het ijzerrijke product combineert met vitamine C. Spinaziesmoothie- check! Sinaasappelsap- check! Spirulina- check! Op naar de lunch: 2 volkorenwraps met vegetarische kipfilet, rucola-sla en paprika. In de avond maakte ik Tikka Massala curry uit het magazine Week zonder Vlees met brocolli, sperziebonen en kikkererwten. In de avond snack ik een paar handjes naturel-ribbel-chips. 

Woensdag 11-03-2020
Ik begon de dag met versgebakken volkoren brood met vega-paté. Het gekke is dat ik normaal gesproken weinig vlees, maar ook weinig vleesvervangers eet.. maar deze week heb ik de neiging dat wel te doen! Ik eet als lunch een salade van quinoa, bruine bonen,  mais en een handje rucola. In de avond eet ik heel spontaan bij mijn ouders en ineens schrik ik als ik de deksel van de pan haal… Oeps! Niet gecommuniceerd dat ik geen vlees eet. ‘’Maar ik had al extra aubergine, courgette en zoete aardappel voor jou, hoor!’’, zegt mijn moeder. Pfieuw!

Donderdag 12-03-2020
Vandaag is de eerste dag zonder plan. Dat valt even tegen, want ik moet lastminute gaan bedenken wat ik ga eten. Het is sowieso een ongewone dag, want ik werk vanaf nu vanuit huis. In de ochtend eet ik een stuk brood met gebakken ei en avocado. In de middag probeer ik iets met amandelmeel + banaan, wat een pannenkoekje moet lijken. Not so insta-worthy, zullen we maar zeggen! In de avond gaat de grote improvisatieshow verder: de leftovers van gisteren worden wraps met bonen en mais.

Vrijdag 13-03-2020
Vandaag is mijn vrije dag en niks zo lekker als uitgebreid boodschappen doen en koken. Ik ontbijt met amandelyoghurt, banaan en havermout. Tussendoor een handje rozijnen. Na het sporten maak ik een uitgebreide salade met gort en paddenstoelen. Ik maak ook alvast tomatentapenade, zodat ik daar dit weekend nog van kan genieten. Ik eet vanavond buiten de deur en gelukkig kan ik bij de wokgerechten ook de vega-optie kiezen. Ik mis vlees (of kip of vis) nog geen moment!

Zaterdag 14-03-2020
Ik merk bij het ontbijt op dat ik alleen hoef na te denken over het vlees eten bij het avondeten. Het ontbijt is twee afbakbroodjes met zelfgemaakte tomatentapenade. Tussen de middag vergeet ik door de hectiek van het werk te eten- oeps. In de avond een knolselderijsoep uit het boek Vegalicious en vega kapsalon. Een rare combi- maar wel lekker! Tussendoor heb ik een sinaasappel en wat nootjes verorberd en in de avond afgewisseld tussen rode wijn en toastjes met kaas. #guiltypleasure 

Zondag 15-03-2020
Ik ben bij mijn vriend en dan is mijn menu toch altijd nét ff wat anders dan thuis. Lactosevrije melk met muesli en diepvriesfruit (aardbei, bes, braam) om te beginnen. Tel daar een courgettesoep bij op als lunch en een spinazietaart met feta op als avondeten. Et voilà, I call it another meatless day!

Conclusie
De les uit deze week: voorbereiding is ALLES. Zodra ik word overvallen door de waan van de dag, zien ook mijn menu’s er minder groen en vitaminerijk uit. Ook is het handig als ik even naar mijn omgeving communiceer dat ik geen vlees eet. Als ik dat op een luchtige manier doe (‘’Mam, voor mij ff geen vlees vanavond he!), dan komt dat altijd goed. Ik wil door deze week nóg meer vega-kookboeken kopen. Zo leuk! Ik wil me ook veel meer laten adviseren op het gebied van plantaardig (en ijzerrijk) eten, want ik kom erachter dat ik nog te weinig kennis heb. Of ik denk dat ik door de Nationale Week Zonder Vlees minder vlees zal eten in de toekomst? Absoluut! Ik at al niet héél veel vlees, maar liet het altijd maar varen als ik bij anderen at. Nu denk ik: ach, ik kan best eens zeggen dat ik graag het vlees achterwege laat. Je doet me er ook echt niet zo heel veel lol mee eigenlijk.. Daarnaast denk ik dat als ik meer kennis over plantaardig eten heb, ik ook creatiever ben in het koken. Ik ga de groentebibliotheek in mijn hoofd eens verder uitbreiden!