9 januari 2020, Amsterdam – Tijdens de Horecava, die van start gaat op 13 januari, opent De Vegetarische Restaurantweek officieel de inschrijvingen voor haar derde editie, die plaatsvindt van 9-15 maart 2020. De Vegetarische Restaurantweek is onderdeel van de Nationale Week Zonder Vlees waarin tienduizenden Nederlanders de uitdaging aangaan om een week het vlees te laten staan, zowel thuis als buiten de deur. Deelnemende Nederlandse horeca wordt gevraagd tijdens De Vegetarische Restaurantweek te laten zien hoe smaakvol en verrassend vegetarisch eten buiten de deur kan zijn. Zo spelen ze in op de groeiende vraag naar vega(n) gerechten.

Unieke propositie: restaurantweek onderdeel van nationale campagne 
Het unieke van De Vegetarische Restaurantweek is dat het onderdeel is van de Nationale Week Zonder Vlees. Deze campagne roept Nederlanders op om van 9-15 maart 2020 op zoek te gaan naar een vegetarische oplossing, ook buiten de deur. Deelnemende restaurants kunnen hier dus perfect op inspelen. Daarnaast lift De Vegetarische Restaurantweek mee op de intensieve promotie rondom de Nationale Week Zonder Vlees, en wordt de week gesteund door prominente partners uit de horeca-industrie. Zowel de Horecava, Koninklijke Horeca Nederland, Greendish, Vegetariërsbond, als Bidfood, Bonduelle Foodservice, Chef Thor, FoodUp! Brabant, Gold&Green, Henri, Purple Pride, Sligro, Smeding, SoFine for Chefs en Unilever Food Solutions, hebben hun naam verbonden aan De Vegetarische Restaurantweek en zetten hun expertise in om deelnemende restaurants te helpen bij hun vegetarische aanbod.

Eerste deelnemers: ’t Zusje, Accor, de Bijenkorf, IKEA en Subway
Eerste aanmelding van De Vegetarische Restaurantweek 2020 is restaurantketen ‘t Zusje. Zij maakte in december bekend met al haar 27 vestigingen in Nederland deel te nemen, en een week lang al het vlees en vis van het menu te schrappen. Hiermee is ’t Zusje het eerste restaurant in Nederland dat het aandurft om tijdens de Week Zonder Vlees voor 100% vegetarisch te kiezen. Volgens eigenaar Peter Smits wil ’t Zusje zo haar gasten laten zien dat het kan: avondvullend eten zonder vlees of vis te missen. Naast ’t Zusje hebben Accor, de Bijenkorf, IKEA en Subway ook aan aangegeven deel te zullen nemen aan De Vegetarische Restaurantweek en een verrassend vegetarisch aanbod paraat te hebben tijdens de Week Zonder Vlees.

Wat betekent deelname voor restaurants?
In 2019 deden maar liefst 531 horecagelegenheden door heel Nederland mee aan De Vegetarische Restaurantweek, van eetcafé tot sterrenzaak. Restaurants die meededen waren bijvoorbeeld de populaire ketens Bagels & Beans en SLA. Bij deelname kan een horecaondernemer ervoor kiezen om minimaal één van de vijf concepten aan te bieden:

  • Vegetarische snelle hap, van € 2,- tot € 6,-
  • Vegetarisch lunchgerecht van € 6,- tot € 10,-
  • Vegetarische avondmaaltijd van € 10,- tot € 15,-
  • Vegetarisch driegangendiner van € 20,- tot € 30,-
  • Luxe vegetarische lunch of diner van € 40,- tot € 50,-*

*sterrenrestaurants mogen een supplement van € 10,- rekenen

De invulling is vrij zolang het aanbod maar creatief, overheerlijk en vegetarisch is.

Het overzicht van alle deelnemende restaurants is te vinden op devegetarischerestaurantweek.nl. De reserveringen (indien van toepassing), verlopen via het restaurant zelf. Wel vraagt De Vegetarische Restaurantweek een kleine bijdrage van € 50,- (excl. BTW) voor de inschrijving, in ruil voor promotie. Binnen de deelnemende restaurants wordt middels een publieksstem het beste restaurant en het meest populaire gerecht gekozen. De winnaars worden de maandag na de week bekend gemaakt.

Inschrijvingen voor restaurants nu geopend!
Aanmelden vindt plaats via www.devegetarischerestaurantweek.nl/aanmelden/. Inschrijven voor restaurants is mogelijk t/m 14 februari 2020.


Over De Vegetarische Restaurantweek en de Nationale Week Zonder Vlees
Van 9-15 maart 2020, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, vindt De Vegetarische Restaurantweek plaats. Want heerlijk vegetarisch eten doe je niet alleen thuis, maar ook buiten de deur! Alle chefs van de deelnemende lunchrooms, cafés en restaurants laten zien, proeven en ervaren hoe fantastisch de vegetarische keuken kan smaken. Deze jaarlijks terugkerende campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog en boek De Hippe Vegetariër en de Vegabijbel. Inmiddels rolt Isabel de campagne uit samen met een team vanuit haar bedrijf Green Food Lab. Nationale Week Zonder Vlees is een stichting en kent een officiële ANBI-status. De Vegetarische Restaurantweek zal iedere gast verrassen met de smaken en structuren van de groentekeuken! Kijk voor meer informatie op devegetarischerestaurantweek.nl.

Meer informatie, beeldmateriaal of interviewaanvragen?
Neem contact op met Green Food Lab: Jody Vermeij via jody@greenfoodlab.nl en 0624446962.