11 maart 2019, Amsterdam – Vandaag gaat de Nationale Week Zonder Vlees van start met ruim 50.000 deelnemers die de uitdaging aangaan om de hele weekgeen vlees te eten. Vele supermarkten, producenten, restaurants, bedrijven, scholen, pompstations en gemeenten hebben zich bij het initiatief aangesloten. De Nationale Week Zonder Vlees werd officieel afgetrapt door de opening van de pop-up store op Utrecht Centraal door wethouder Lot van Hooijdonk. Deze locatie op het knooppunt van Nederland vormt het kloppend hart van de campagne en het loket voor consumenten om naartoe gaan met vragen en opmerkingen.

Heel Nederland in het teken van minder vlees
De Nationale Week Zonder Vlees, in het leven geroepen door Isabel Boerdam, kan rekenen op landelijke betrokkenheid. Deze tweede editie laat zien dat het mogelijk is: heel Nederland staat deze week in het teken van minder vlees. Alle grote supermarkten en vele producenten sloten zich aan bij het initiatief, door middel van receptinspiratie en korting op het vega-aanbod. Daarnaast doen 531 restaurants mee met een speciaal vegetarisch aanbod, 967 bedrijven besteden er aandacht aan in de bedrijfskantine, 132 scholen maken gebruik van het speciaal ontwikkelde lespakket, 209 pompstations bieden een vegetarische snack aan langs de snelweg, en 12 gemeenten en 2 provincies dragen de campagne een warm hart toe. Dit gecombineerd met de 50.000 getelde deelnemers (inclusief 12 Tweede Kamerleden), is een significante groei ten opzichte van de eerste editie vorig jaar. Lot van Hooijdonk, wethouder van de Gemeente Utrecht, doet zelf ook mee: “Gemeente Utrecht hecht veel waarde aan gezondheid en duurzaamheid en ondersteunt dit initiatief daarom van harte”.

De impact van een week zonder vlees
Een belangrijk argument voor de Nationale Week Zonder Vlees is de positieve impact op het klimaat. Boerdam: “Iedere volwassene die deze week geen vleeseet, bespaart in z’n eentje maar liefst 130 liter water, 76 kilometer autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees. Wat mij betreft is een dagje zondervlees de lekkerste en gemakkelijkste manier om iets goeds te doen voor de wereld om je heen. Die vegetarische maaltijd maakt een wezenlijk verschil.”

Stichting Nationale Week Zonder Vlees rekent uit dat 50.000 deelnemers die een week geen vlees gegeten hebben goed zijn voor de volgende besparing:

  • 565 dagen non-stop douchen (6.500.000 liter)
  • 95 rondjes om de aarde aan CO2 (665.000 kilo CO2)
  • 7 savanne olifanten aan vlees (38.500 kilo dierenvlees)

Toekomstambitie Nationale Week Zonder Vlees
Dit is de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees, die jaarlijks in maart gehouden wordt. Boerdam vertelt: “Bijna de helft van de deelnemers vanvorig jaar eet nog steeds structureel minder vlees dankzij de campagne. Mijn doel is om op deze manier heel Nederland kennis te laten maken met de vega keuken, en te laten zien dat elke dag vlees eten niet nodig is. Ik zet me in voor een gezondere en duurzamere vleesbalans in Nederland, en hoop dat de overheid dit onderwerp ook zal omarmen.”

– – –

Over Nationale Week Zonder Vlees
Van 5-11 maart 2018 vond de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees plaats in Nederland. Van 11-17 maart 2019 vindt de tweede editie plaats. Deze jaarlijks terugkerende campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog De Hippe Vegetariër en recent verschenen kookboek Vegabijbel. Nationale Week ZonderVlees is onderdeel van Stichting Nationale Week Zonder Vlees en kent een officiële ANBI-status. Het doel van de campagne is Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn. Kijk voor meer informatie over de campagne en de stichting opweekzondervlees.nl.

Meer informatie, beeldmateriaal of interviewaanvragen?
Neem contact op met Stichting Nationale Week Zonder Vlees: Isabel Boerdam (voorzitter) via weekzondervlees@gmail.com en 0646535363.

Pin It on Pinterest