WAT DOEN WE?

Nationale Week Zonder Vlees roept alle Nederlanders op om van 11-17 maart 2019 een week lang geen vlees (en vis) te eten, en in plaats daarvan de verrassende mogelijkheden van de plantaardige keuken te ontdekken. Dit initiatief heeft als doel om Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk een dagje zonder vlees (en vis) eigenlijk kan zijn.

Tijdens de Nationale Week Zonder Vlees worden er diverse activiteiten ondernomen om zoveel mogelijk Nederlanders te enthousiasmeren om mee te doen, en het meedoen gemakkelijk en leuk te maken. 

Voorafgaand en tijdens de Nationale Week Zonder Vlees wordt er kennis en inspiratie gedeeld over een meer plantaardig voedingspatroon via al onze kanalen en die van de partners: website, social media, nieuwsbrief en magazine.

Door middel van een abri-campagne op de NS stations, een radio-campagne, een tv-campagne een social media-campagne en de website, enthousiasmeren we Nederlanders om zich in te schrijven voor de Nationale Week Zonder Vlees.

Iedereen die zich inschrijft krijgt gratis het Week Zonder Vlees-magazine (print zolang de voorraad strekt, daarna digitaal). Dit is een kickstartpakket met recepten, interviews, groenteweetjes, kooktips en alle benodigde informatie voor de week zonder vlees.

Als onderdeel van de Nationale Week Zonder Vlees vindt de Vegetarische Restaurantweek plaats. Dit betekent dat een selectie restaurants door heel Nederland een speciaal vegetarisch aanbod hebben voor lunch of diner. Benieuwd naar de mogelijkheden bij jou in de buurt? Alle details vind je op de website van de Vegetarische Restaurantweek.

Er zal een presentatie ontwikkeld worden, speciaal voor basis- en middelbaaronderwijs, waarmee docenten hun leerlingen in 1 uur meer kunnen leren over gezonde voeding, plantaardig eten en de relatie tussen vleesconsumptie, dierenwelzijn en het milieu.

In samenwerking met cateraars vinden diverse bedrijven, universiteiten en pompstations door heel Nederland tijdens deze week een vergroot vegetarisch aanbod in hun restaurants en kantines.

      Doelstellingen en toekomst
      Het team van Stichting Nationale Week Zonder Vlees heeft voor de tweede editie van 2019 een target geformuleerd van 50.000 deelnemers. De komende jaren willen wij ons verder richten op het verduurzamen van ons initiatief, door het creëren van een sterk team en het opbouwen van duurzame relaties met onze partners. Hiermee willen we van de Nationale Week Zonder Vlees een krachtig en toekomstbestendig initiatief maken. Ook willen we meer aansluiting zoeken bij politieke partijen en de overheid. Door onze krachten optimaal te blijven bundelen denken wij het meest invloedrijke minder vlees initiatief te kunnen worden van Nederland. In 2030 eet Nederland méér plantaardig en minder dierlijk. Een dagje zonder vlees wordt de nieuwe standaard!

      Pin It on Pinterest

      Share This