WAT DOEN WE?

Nationale Week Zonder Vlees roept alle Nederlanders op om van 9 – 15 maart 2020 een week lang geen vlees (en vis) te eten, en in plaats daarvan de verrassende mogelijkheden van de plantaardige keuken te ontdekken. Dit initiatief heeft als doel om Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk een dagje zonder vlees (en vis) eigenlijk kan zijn.

Activiteiten in Nederland

Tijdens de Nationale Week Zonder Vlees worden er diverse activiteiten ondernomen om zoveel mogelijk Nederlanders te enthousiasmeren om mee te doen, en het meedoen gemakkelijk en leuk te maken. 

Voorafgaand en tijdens de Nationale Week Zonder Vlees wordt er kennis en inspiratie gedeeld over een meer plantaardig voedingspatroon via al onze kanalen en die van de partners: website, social media, nieuwsbrief en magazine.

Door middel van een abri-campagne op de NS stations, een radio-campagne, een tv-campagne een social media-campagne en de website, enthousiasmeren we Nederlanders om zich in te schrijven voor de Nationale Week Zonder Vlees.

Iedereen die zich inschrijft krijgt gratis het Week Zonder Vlees-magazine (digitaal). Dit is een kickstartpakket met recepten, interviews, groenteweetjes, kooktips en alle benodigde informatie voor de week zonder vlees.

Als onderdeel van de Nationale Week Zonder Vlees vindt de Vegetarische Restaurantweek plaats. Dit betekent dat een selectie restaurants door heel Nederland een speciaal vegetarisch aanbod hebben voor lunch of diner. Benieuwd naar de mogelijkheden bij jou in de buurt? Alle details vind je op de website van de Vegetarische Restaurantweek.

Er zal een presentatie ontwikkeld worden, speciaal voor basis- en middelbaaronderwijs, waarmee docenten hun leerlingen in 1 uur meer kunnen leren over gezonde voeding, plantaardig eten en de relatie tussen vleesconsumptie, dierenwelzijn en het milieu.

In samenwerking met cateraars vinden diverse bedrijven, universiteiten en pompstations door heel Nederland tijdens deze week een vergroot vegetarisch aanbod in hun restaurants en kantines.

      Toekomstambities

      De Nationale Week Zonder Vlees is een jaarlijks terugkerende campagne met grote ambities. Sowieso in Nederland, maar de campagne bekijkt ook de kansen over de grens. Op naar een dagje minder vlees als de nieuwe normaal en een toekomstbestendig voedselpatroon!

      In Nederland
      Uit onderzoek van onderzoeksbureau BLAUW blijkt dat in 2019 43% van de Nederlanders de Nationale Week Zonder Vlees kent. Dat is een percentage dat we in de komende jaren hopen te groeien tot 70%. In 2019 nam de helft van deze mensen zich voor om in de toekomst structureel minder vlees te gaan eten. Dit is een voornemen dat we de komende jaren terug hopen te zien bij 80% van Nederland.

      Tevens blijkt dat de helft van de vleesetende deelnemers van de Nationale Week Zonder Vlees dankzij de campagne structureel minder vlees gaat eten. Dat is een percentage dat we willen handhaven de komende jaren. Zo komen we stap voor stap dichterbij onze uitdagende klimaatdoelstellingen.

      Internationaal
      In Nederland is de Nationale Week Zonder Vlees inmiddels uitgegroeid tot een professionele campagne met een duidelijke structuur en draaiboek. Dit biedt mogelijkheden om de campagne te lokaliseren en te kopiëren naar andere Europese landen. Hiertoe worden de mogelijkheden en kansen op dit moment in kaart gebracht. Het valt op dat er in andere Europese landen nog weinig gebeurt op dit vlak, dus de Nationale Week Zonder Vlees kan echt het noodzakelijke bewustzijn brengen en uiteindelijk – net als in Nederland – de eerste stap naar een gedragsverandering. Dit is een grote ambitie, die hopelijk de komende jaren realiteit zal worden.

      Share This