WIE ZIJN WE?

 

Nationale Week Zonder Vlees is een stichting in het leven geroepen door Isabel Boerdam. Isabel is vegetariër sinds haar 9e en ervaart daardoor al ruim achttien jaar de vele mogelijkheden van een vegetarisch eetpatroon. Sinds 2013 deelt Isabel deze inspiratie op haar foodblog en in haar boek De Hippe Vegetariër. Vorig jaar besloot ze dat het tijd werd voor meer. Met haar communicatie-expertise en food netwerk als basis, besloot Isabel in 2018 zelf een bijdrage te willen leveren aan de uitdagende klimaatdoelstellingen en de maatschappelijke gezondheid. Dit deed ze voor de eerste editie van 2018 in haar eentje en voor de campagne van 2019 samen met het team van Green Food Lab, haar Food Consultancy & Communications Agency. Zo vertaalt Isabel met de Nationale Week Zonder Vlees de missie/visie van Green Food Lab naar concrete acties met direct meetbare resultaten. Je daden zeggen immers meer dan duizend woorden. 

“Ik wil een daadkrachtig initiatief lanceren met impact, ik wil Nederland in beweging brengen. Elke dag vlees of vis eten is niet meer van deze tijd, een flexitarisch eetpatroon moet de nieuwe standaard worden in Nederland. Dat is mijn doel.”

Meer dan alleen een hippe vegetariër…

Dit initiatief werd de Nationale Week Zonder Vlees, waarvan de eerste editie in maart 2018 heeft plaatsgevonden. In maart 2019 vond de tweede editie plaats, en vanaf nu jaarlijks.

“Veel mensen hebben vooroordelen over vegetarisch eten: het is saai, smakeloos of ingewikkeld. Ik ben ervan overtuigd dat proberen en proeven leidt tot geloven. Want vegetarisch eten is juist verrassend, smaakvol en helemaal niet moeilijk! Iedereen die meedoet met de Nationale Week Zonder Vlees zal na deze zeven dagen makkelijker zijn weg vinden in de vegetarische en plantaardige keuken.”

Een collectief initiatief van de foodsector

Om haar initiatief tot een succes te maken had Isabel support en financiële middelen nodig. Ze krijgt steun van de Green Protein Alliance, een alliantie van Nederlandse bedrijven die zich samen inzetten om hun doel van 50% plantaardige proteïnes in 2025 te verwezenlijken. Daarnaast zoekt Isabel naar partners in de voedingsindustrie met aandacht voor een gezonde, duurzame samenleving.

“Ik vind het belangrijk dat de Nationale Week Zonder Vlees een niet-commercieel initiatief is met een duidelijke focus op het doel en de boodschap. Daarom heb ik ervoor gekozen niet enkele grote sponsoren aan te trekken, maar 50+ mooie foodbedrijven te vragen om een bijdrage. Op deze manier kan ik een effectieve, collectief gedragen campagne ontwikkelen. Ook concurrenten steunen het initiatief!”

Het bestuur van de stichting

Stichting Nationale Week Zonder Vlees heeft een driekoppig bestuur. dat gezamenlijk bevoegd is, en een adviseur/ambassadeur. Zij stellen zich graag even voor:

Met dank aan onze partners

Met veel dank aan alle partners van de Nationale Week Zonder Vlees.

De HIppe Vegetarier
Green Protein Alliance
Ekoplaza
Goodbite
Sligro
Maggi
Kips
Unox
De paddestoel
Mora
Aldi
Fairtrade Original
Spar
Looye Kwekers
Vegafit
Santa Maria
Verstegen
EOsta
SoFine
Koninklijke Vezet
Eat Natural
The Protein Ball co.
Becel
HelloFresh
Iglo
EatMe
Vivera
Odin
Sodexo
ProLaTerre
Kokiriki
CêlaVíta
Triodos Bank
Bolletje
Bonduelle
Chef Thor
Albert Heijn
Coop
Smaakt
Garden Gourmet
The Greenery
HAK
Chio
Knorr
Lidl
Plus
Professor Grunschnabel
Royal ZON
Smeding
Unilever
Natuurwinkel
Philips
Kipster
Subway
Bidfood
Marqt
DEEN
Jumbo
Provincie Overijssel
de Bijenkorf
Henri
Joannusmolen
Quorn
Maza
Granfood
BioToday
Shell

Pin It on Pinterest

Share This